Honda upravuje obchodnú stratégiu v oblasti automobilov s cieľom reagovať na súčasné podnikateľské prostredie

Piatok, 2025, mája 23

Riaditeľ, prezident a zástupca (globálny generálny riaditeľ) spoločnosti Honda Motor Co., Ltd., Toshihiro Mibe usporiadal tlačovú konferenciu o iniciatívach spoločnosti Honda so zameraním na elektrifikáciu automobilov.

Nižšie je uvedený súhrn jeho oficiálnych vyhlásení:

1. Nedávne zmeny v prostredí trhu s elektrickými vozidlami a smerovanie nového nastavenia stratégie

S cieľom prinášať radosť a slobodu mobility trvalo udržateľným spôsobom kladie spoločnosť Honda maximálny dôraz na svoje iniciatívy v oblasti životného prostredia a bezpečnosti vrátane ambiciózneho cieľa „dosiahnuť uhlíkovú neutralitu pre všetky produkty a firemné aktivity“ a „nulový počet smrteľných dopravných nehôd“ do roku 2050.

V prípade malých dopravných prostriedkov vrátane osobných vozidiel je spoločnosť Honda presvedčená, že elektrické vozidlá (EV) sú z dlhodobého hľadiska optimálnym riešením na dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Na základe tohto presvedčenia spoločnosť Honda prijala strategické rozhodnutie urobiť zásadný posun smerom k rastu obľúbenosti elektrických vozidiel a dosiahla pokrok prostredníctvom rôznych iniciatív.

Medzitým sa prostredie automobilového priemyslu každým dňom mení. Neistota v podnikateľskom prostredí sa zvyšuje najmä v dôsledku spomalenia expanzie trhu s elektrickými vozidlami v dôsledku viacerých faktorov vrátane zmien v environmentálnych predpisoch, ktoré boli predpokladom pre rozsiahle zavádzanie elektrických vozidiel, ako aj zmien v obchodných politikách rôznych krajín. Aby si spoločnosť Honda udržala konkurencieschopnosť v takomto podnikateľskom prostredí a naďalej pomáhala ľuďom a inšpirovala ich svojimi produktmi a službami v oblasti mobility, musí vytvárať nové hodnoty nielen prostredníctvom elektrifikácie, ale aj lepším uplatňovaním inteligentných technológií, a potom tieto hodnoty ponúkať širšiemu okruhu zákazníkov dostupnejšími a cenovo výhodnejšími spôsobmi.

Z tohto hľadiska spoločnosť Honda upraví svoju stratégiu elektrifikácie automobilov v nasledujúcich dvoch smeroch.

– Ďalšie zvyšovanie konkurencieschopnosti elektrických a hybridných vozidiel s hlavným zameraním na uplatňovanie inteligentných technológií

– Posilnenie obchodného základu spoločnosti prostredníctvom prehodnotenia portfólia pohonných jednotiek

V oblasti uplatňovania inteligentných technológií, ktorá bude v budúcnosti najkritickejšou konkurenčnou oblasťou automobilového odvetvia, sa spoločnosť Honda zameria na nezávislý vývoj novej generácie pokročilých systémov asistenta vodiča (ADAS) ako kľúčového faktora rozvoja, pričom bude vytvárať nové hodnoty z viacerých uhlov pohľadu a zároveň využívať spoluprácu s partnermi. Vďaka tomuto hlavnému zameraniu na rozvoj aplikácií inteligentných technológií spoločnosť Honda posilní svoj obchodný základ prehodnotením svojho portfólia pohonných jednotiek, ako sú elektrické a hybridné vozidlá.

Pokiaľ ide o elektrické vozidlá, vzhľadom na revíziu plánu uvádzania produktov na trh v dôsledku nedávneho spomalenia trhu sa v súčasnosti očakáva, že podiel globálneho predaja elektrických vozidiel Honda v roku 2030 klesne pod pôvodne oznámený cieľ 30 %. Na druhej strane je súčasný trhový dopyt po hybridných modeloch vysoký. Spoločnosť Honda bude preto prezentovať svoje hybridné vozidlá, hlavne modely hybridných vozidiel novej generácie, ktoré budú uvedené na trh v roku 2027, ako pohonnú jednotku, ktorá bude zohrávať kľúčovú úlohu počas prechodného obdobia smerom k popularizácii elektrických vozidiel, a ešte viac posilní svoj rad hybridných vozidiel.

Vďaka dôslednej realizácii tohto nového nastavenia sa spoločnosť Honda bude snažiť do roku 2030 zvýšiť celkový objem predaja automobilov nad súčasnú úroveň 3,6 milióna kusov, pričom základným cieľom bude predaj hybridných vozidiel v objeme 2,2 milióna kusov.

1-1. Zvyšovanie konkurencieschopnosti modelov automobilov prostredníctvom vývoja a rozšíreného uplatňovania pokročilých systémov asistenta vodiča (ADAS) novej generácie

Ako jednu z kľúčových technológií na rozšírenie používania inteligentných technológií vyvíja Honda v súčasnosti svoj originálny systém ADAS novej generácie, ktorý pomáha vodičovi s ovládaním vozidla, napríklad so zrýchľovaním a riadením, počas celej trasy, či už na rýchlostných cestách alebo miestnych komunikáciách, až do cieľa, ktorý vodič zadá do navigačného systému. Vývoj systému ADAS novej generácie je obzvlášť náročný v mestských oblastiach, kde sa na ceste stretávajú rôzne typy ľudí a kde sa často odbočuje na križovatkách. Využitím technológií rozpoznávania a plánovania správania, ktoré sme nadobudli v rámci vývoja automatizovanej jazdy, však spoločnosť Honda pracuje na vývoji systému ADAS novej generácie, ktorý umožňuje bezpečnú a pohodlnú jazdu až do cieľa, a to aj v mestskom prostredí. Spoločnosť Honda použije tento nový systém ADAS novej generácie v širokom spektre kľúčových modelov elektrických a hybridných vozidiel, ktoré uvedie na trh v Severnej Amerike a Japonsku okolo roku 2027.

V súčasnosti sa technológie ADAS novej generácie zavádzajú najmä do špičkových modelov elektrických a plug-in hybridných vozidiel z dôvodu technických výziev, ako sú obmedzenia spojené s napájaním a potreba chladenia systémov na čipe. Plnohodnotný hybridný systém spoločnosti Honda má však technologické výhody potrebné na prekonanie takýchto výziev, pretože dôsledne zabezpečuje vysoko efektívne riadenie energie. Na základe koncepcie Honda M/M Concept*1, ktorá spočíva v maximalizácii priestoru pre ľudí a minimalizácii priestoru potrebného pre mechanické komponenty, dokáže spoločnosť Honda inštalovať zariadenia súvisiace so systémami ADAS a súčasne minimalizovať vplyv na priestor kabíny a dizajn vozidla, čo umožňuje vybaviť malé vozidlá systémami ADAS novej generácie.

Využitím takýchto jedinečných silných stránok hybridných vozidiel Honda a technológií konštrukcie automobilov a zavedením tohto systému ADAS novej generácie nielen do elektrických vozidiel, ale aj do čoraz populárnejších hybridných vozidiel, využije spoločnosť Honda svoj veľký obchodný záber na dosiahnutie vysokej konkurencieschopnosti aj nízkych nákladov a ponúkne „radosť z mobility“ s vysokou pridanou hodnotou za dostupné ceny pre viac zákazníkov.

V Číne, kde elektrifikácia a uplatňovanie inteligentných technológií napreduje rýchlejšie ako v iných regiónoch, bude spoločnosť Honda spolupracovať s čínskou začínajúcou spoločnosťou Momenta Global Limited, ktorá vyvíja technológiu autonómneho riadenia, na vývoji novej generácie systému ADAS optimalizovaného pre podmienky na čínskych cestách a nainštaluje ho do všetkých budúcich modelov Honda, ktoré uvedie na čínsky trh.

*1 Koncept „človek maximum, stroj minimum“ je základný prístup k dizajnu vozidiel Honda, prístup zameraný na zvyšovanie efektívnosti interiéru vozidla maximalizovaním priestoru pre ľudí a minimalizovaním priestoru potrebného na mechanické komponenty.

1-2. Posilnenie stratégie elektrických vozidiel Honda

Spoločnosť Honda bude ďalej vo všetkých aspektoch rozvíjať svoj originálny dvojmotorový hybridný systém, hybridný systém e:HEV a platformy. Malé aj stredne veľké systémy e:HEV budú realizovať najúčinnejšiu pohonnú jednotku na svete vďaka rôznym vylepšeniam, ako napríklad rozšírenie rozsahu, v ktorom motor pracuje najefektívnejšie, a zvýšenie jazdnej účinnosti hybridnej jednotky. Kombináciou tohto hybridného systému s 1) platformou novej generácie, ktorá je pokročilá vo všetkých aspektoch vrátane jazdnej stability a ďalšieho zníženia hmotnosti, a 2) novo vyvinutou elektrickou pohonnou jednotkou s pohonom všetkých kolies, ktorá zabezpečuje veľmi presné a citlivé riadenie motora, sa spoločnosť Honda bude snažiť zlepšiť spotrebu paliva modelu e:HEV novej generácie o viac ako 10 % a ďalej rozvíjať zážitok z jazdy, ktorý je jedinečný len pre značku Honda a ktorý je kvalitný, povznášajúci a rezonuje so všetkými zmyslami vodiča.

Okrem toho, s cieľom zvýšiť cenovú konkurencieschopnosť hybridných modelov, ktoré sú základom automobilového biznisu spoločnosti Honda, sa spoločnosť Honda usiluje o ďalšie znižovanie nákladov najmä v prípade kľúčových komponentov, ako sú akumulátory a motory, a to prostredníctvom rôznych iniciatív vrátane aktivít zameraných na spoločný vývoj s dodávateľmi, ďalšieho zlepšovania efektívnosti výroby a zjednotenia ďalších dielov a komponentov. Prostredníctvom týchto iniciatív spolu so zvýšením objemu predaja chce spoločnosť Honda znížiť náklady na hybridný systém novej generácie o viac ako 50 % v porovnaní s hybridným systémom inštalovaným do modelov uvedených na trh v roku 2018 a o viac ako 30 % v porovnaní s hybridným systémom inštalovaným do súčasných modelov uvedených na trh v roku 2023.

Na severoamerickom trhu, ktorý je hlavným bojiskom pre hybridné modely Honda, je naďalej veľký dopyt po veľkých vozidlách s priestranným interiérom a veľkým objemom batožinového priestoru. V snahe vyhovieť takémuto dopytu udržateľným spôsobom bude spoločnosť Honda vyvíjať hybridný systém pre veľkorozmerné vozidlá, ktorý sa bude vyznačovať silným jazdným výkonom, vysokým ťažným výkonom a vysokou ekologickosťou, s cieľom použiť tento hybridný systém v produktoch, ktoré budú uvedené na trh v druhej polovici dvadsiatych rokov.

Spoločnosť Honda bude ďalej zdokonaľovať konkurencieschopnosť svojich produktov a v priebehu štyroch rokov od roku 2027 uvedie na trh 13 hybridných modelov novej generácie, aby vytvorila širokú ponuku hybridných modelov a zachytila rastúci dopyt po hybridných vozidlách na trhu.

1-3. Iniciatívy zamerané na popularizáciu elektrických vozidiel

Vzhľadom na nedávne spomalenie trhu sa v súčasnosti očakáva, že podiel predaja elektrických vozidiel Honda v roku 2030 klesne pod pôvodne avizovaný cieľ 30 %. Vzhľadom na tento výhľad spoločnosť Honda prehodnocuje svoju stratégiu a plán pre elektrické vozidlá vrátane plánov pre produktový rad elektrických vozidiel a načasovanie príslušných investícií vrátane investície do vybudovania komplexného hodnotového reťazca elektrických vozidiel v Kanade.

Medzitým sa nič nemení na stanovisku spoločnosti Honda, že elektrické vozidlá sú optimálnym riešením na dosiahnutie uhlíkovej neutrality osobných vozidiel. Spoločnosť Honda bude preto postupne realizovať iniciatívy, ktoré sa uskutočňujú s cieľom pripraviť sa na budúci prechod na elektrické vozidlá vo vhodnom čase.

Pokiaľ ide o modelový rad Honda 0, ktorý sa stane hlavným pilierom budúceho biznisu spoločnosti v oblasti elektrických vozidiel, modely prvej generácie budú uvedené na trh v budúcom roku. Prostredníctvom týchto modelov bude spoločnosť Honda ponúkať hodnotu softvérovo definovaných vozidiel (SDV) prispôsobených každému používateľovi prostredníctvom „ultrapersonálnej optimalizácie“, ktorú umožňujú najmä operačný systém ASIMO a systémy AD/ADAS, ktoré spoločnosť Honda predstavila na veľtrhu CES 2025.

S cieľom ponúknuť ešte sofistikovanejšie funkcie systémov AD/ADAS budú modely Honda radu 0 novej generácie vybavené centralizovanou elektrickou a elektronickou architektúrou. Okrem toho spoločnosť Honda v spolupráci so spoločnosťou Renesas Electronics vyvinie vysoko výkonný systém na čipe (SoC), ktorý bude dosahovať jeden z najvyšších výkonov umelej inteligencie v odvetví, a to 2 000 TOPS*2 (Sparse) s energetickou účinnosťou 20 TOPS/W. Vďaka týmto technológiám bude spoločnosť Honda naďalej zvyšovať hodnotu, ktorú môžu softvérovo definované vozidlá ponúknuť svojim zákazníkom. Vzhľadom na nadchádzajúce obdobie rastu obľuby elektrických vozidiel bude spoločnosť Honda neustále pracovať na budovaní silnej značky a obchodného základu elektrických vozidiel z dlhodobého hľadiska.

*2 Tera Operations Per Second (TOPS) je ukazovateľ výkonu umelej inteligencie a meria počet operácií, ktoré je možné vykonať za sekundu. Založené na AI modeli Sparse

1-4. Zhrnutie nového nastavenia stratégie elektrifikácie automobilov

Spoločnosť Honda je odhodlaná vytvárať nové a jedinečné hodnoty vhodné pre éru inteligentných a elektrifikovaných dopravných prostriedkov. Keď sa chce vodič chopiť volantu, môže si vychutnať vysokokvalitnú a strhujúcu „radosť z jazdy“, akú ponúka len značka Honda, a keď sa chce vodič bez stresu dopraviť do cieľa, môže využiť prednosti softvérovo definovaných vozidiel a užiť si pohodlnú jazdu po miestnych komunikáciách alebo rýchlostných cestách. Spoločnosť Honda poskytne takúto širokú škálu zážitkov v jednom vozidle.

Ako symbol transformácie automobilového biznisu spoločnosti Honda sa navyše nová značka „H“ bude používať nielen pre modely elektrických vozidiel, ale aj pre hlavné hybridné modely, počnúc modelmi novej generácie, ktoré budú uvedené na trh v roku 2027 a neskôr.

1-5. Systémy výroby a obstarávania automobilov

Spoločnosť Honda sa usiluje realizovať stratégiu odolného dodávateľského reťazca, ktorý nie je ľahko ovplyvniteľný výkyvmi v dopyte, napríklad presunmi medzi elektrickými a hybridnými vozidlami, alebo nepredvídateľnými faktormi, ako sú zmeny vládnych politík v rôznych krajinách.

V počiatočnom období zavádzania, keď sa očakávajú výkyvy v rýchlosti rastu obľuby elektrických vozidiel, vytvorí spoločnosť Honda flexibilný výrobný systém, ktorý bude schopný optimalizovať výrobu podľa dopytu a predajných stratégií. To sa dosiahne najmä pomocou zmiešaných výrobných liniek, ktoré dokážu vyrábať elektromobily aj hybridné vozidlá. V očakávaní neustáleho rastu predaja hybridných vozidiel a strednodobého až dlhodobého prechodu na elektrické vozidlá sa spoločnosť Honda snaží zabezpečiť stabilné dodávky elektrifikovaných komponentov, najmä akumulátorov, optimalizáciou dodávateľských kapacít a ich alokácie vrátane efektívneho využívania existujúcich zdrojov.

Okrem toho spoločnosť Honda vytvorila dodávateľské reťazce na základe svojho dlhodobého záväzku „vyrábať výrobky v blízkosti zákazníka“, čo je koncepcia „miestnej výroby pre miestnu spotrebu“. Okrem toho spoločnosť Honda posilňuje svoj flexibilný výrobný systém, ktorý umožňuje rýchly presun výrobných modelov medzi závodmi. Takýto systém umožňuje spoločnosti Honda flexibilne prispôsobovať rozdelenie výroby podľa dopytu. Spoločnosť Honda bude aj naďalej dodržiavať záväzok „miestnej výroby pre miestnu spotrebu“ a posilňovať svoje dodávateľské reťazce, aby boli odolné voči neočakávaným zmenám na trhu.

2. Iniciatívy v oblasti motocyklov

Vo fiškálnom roku, ktorý sa skončil 31. marca 2025, dosiahol predaj motocyklov Honda 20,57 milióna kusov, čo predstavuje približne 40 % celosvetového trhu s motocyklami, čím sa dosiahol rekordný predaj za fiškálny rok v 37 krajinách a teritóriách. Okrem toho sa očakáva, že dopyt po motocykloch bude ďalej rásť, najmä v krajinách globálneho Juhu, kam patrí aj India, najväčší svetový trh s motocyklami, kde sa zvyšuje počet obyvateľov a príjmy ľudí. Očakáva sa, že predaj v celom odvetví vzrastie zo súčasnej úrovne 50 miliónov kusov na úroveň 60 miliónov kusov približne do roku 2030.

S cieľom zachytiť tento rastúci dopyt bude spoločnosť Honda ponúkať atraktívne produkty prispôsobené rôznym potrebám globálnych zákazníkov a tiež optimalizovať svoj systém dodávok produktov. S cieľom udržať si pozíciu lídra v oblasti environmentálnych iniciatív bude spoločnosť Honda urýchľovať elektrifikáciu svojich motocyklových výrobkov a zároveň zlepšovať palivovú úspornosť svojich modelov so spaľovacím motorom a rozširovať ponuku modelov s flexibilným palivom.

Pokiaľ ide o modely elektrických motocyklov, vo februári tohto roka začala Honda predávať modely Active e: a QC1, ktoré boli v Indii ohlásené minulý rok. Okrem toho sa začal predaj globálnych elektrických prímestských modelov CUV e: a ICON e: najprv v Indonézii, potom vo Vietname, Thajsku a na Filipínach. Model CUV e: sa má tento rok začať predávať aj v Európe a Japonsku. V budúcnosti bude spoločnosť Honda modularizovať modely vyvinuté výlučne ako elektrické modely a začne ich vyrábať vo vysoko efektívnom, špecializovanom závode na výrobu elektrických motocyklov, ktorý bude uvedený do prevádzky v Indii v roku 2028, čo umožní ďalšie posilnenie obchodnej štruktúry elektrických motocyklov. Prostredníctvom týchto iniciatív ponúkne spoločnosť Honda cenovo dostupnejšie modely elektrických motocyklov väčšiemu počtu zákazníkov a v ďalšom období sa bude snažiť získať aj prvenstvo na trhu s elektrickými motocyklami.

Neustálym uvádzaním atraktívnych produktov na trh a budovaním efektívneho systému dodávok pre modely so spaľovacím motorom i elektrické modely tak spoločnosť Honda účinne zachytí rastúci dopyt po motocykloch. Výsledkom bude, že v dlhodobom horizonte si podnikanie spoločnosti Honda v oblasti motocyklov vrátane modelov s pohonom ICE aj elektrických modelov vytvorí pevnú ziskovú základňu s podielom na globálnom trhu 50 % a rentabilitou tržieb viac ako 15 % vo fiškálnom roku 2031 (fiškálny rok končiaci 31. marca 2031).

3. Finančná stratégia – zlepšenie ziskovosti, prehodnotenie investícií do zdrojov, alokácia kapitálu

Do roku 2030 bude spoločnosť Honda zlepšovať ziskovosť vďaka 1) nepretržitej expanzii motocyklového odvetvia, 2) efektom znižovania nákladov v automobilovom odvetví v súvislosti so zavedením systému a platforiem novej generácie e:HEV a 3) nárastu jednotkového predaja hybridných modelov a bude pokračovať v dosahovaní celofiremného cieľa návratnosti investovaného kapitálu vo výške 10 % pre fiškálny rok 2031 (fiškálny rok končiaci 31. marca 2031).

Pokiaľ ide o plán investovať 10 biliónov jenov do zdrojov na realizáciu stratégie elektrifikácie, ktorý bol oznámený minulý rok, spoločnosť Honda sa rozhodla znížiť objem investícií o 3 bilióny jenov na celkovú sumu 7 biliónov jenov v období do fiškálneho roka 2031 (fiškálny rok končiaci 31. marca 2031) na základe rozhodnutia odložiť projekt vytvorenia komplexného hodnotového reťazca elektrických vozidiel v Kanade a zmeniť časový plán výstavby špecializovaných závodov na výrobu elektrických vozidiel.

Pokiaľ ide o zmeny v alokácii kapitálu počas päťročného obdobia počnúc fiškálnym rokom 2027, vzhľadom na zníženie objemu investícií do zdrojov sa spoločnosť Honda bude snažiť vygenerovať viac ako 12 biliónov jenov v hotovosti, pričom bude kombinovať svoju schopnosť stabilne generovať hotovosť z podnikania v oblasti motocyklov a nárast jednotkového predaja hybridných modelov. Pokiaľ ide o alokáciu zdrojov v období do fiškálneho roka 2031, spoločnosť Honda očakáva minimálny nárast investícií súvisiacich s odvetvím hybridných vozidiel, zatiaľ čo investície súvisiace s odvetvím elektrických vozidiel sa znížia o 3 bilióny jenov. Pokiaľ ide o výnosy pre akcionárov, spoločnosť Honda zachová už skôr oznámený cieľ a bude sa snažiť dosiahnuť viac ako 1,6 bilióna jenov.

Revíziou alokácie zdrojov prostredníctvom rýchlej a pružnej reakcie na zmeny na trhu vytvorí spoločnosť Honda automobilový podnik, ktorý sa dokáže pripraviť na budúcnosť, a zároveň zlepší ziskovosť. Pridaním silnej schopnosti dosahovať príjmy z podnikania v oblasti motocyklov bude spoločnosť Honda pokračovať v ďalšom raste aj v neistých trhových podmienkach. Okrem toho spoločnosť Honda prijala rozhodnutie zaviesť pomer dividend k vlastnému imaniu (dividend on equity ratio, DOE) ako vyjadrenie svojho trvalého záväzku udržiavať výnosy pre akcionárov zodpovedajúce obchodnému rastu. Týmto spôsobom spoločnosť Honda dosiahne rast prostredníctvom ďalšieho posilnenia svojej obchodnej štruktúry a zároveň stabilné a trvalé výnosy pre akcionárov.