Oheň, ktorý horí najjasnejšie, je vôľa víťaziť, ale najdôležitejšia je vôľa pripraviť sa a učiť sa.
Soičiro Honda rád pretekal. V tridsiatych rokoch minulého storočia sa zúčastňoval na pretekoch spolu so svojím bratom, pričom jazdili na doma upravenom automobile Ford. Čoskoro po založení spoločnosti Honda v roku 1949 sa začal venovať pretekom na motocykloch, v ktorých sme rýchlo zaznamenali viaceré slávne víťazstvá. Soičiro sa tu nezastavil. Mal ambíciu stať sa šampiónom v automobile, ktorý sám vyrobil: motor aj podvozok. Prvý krok k splneniu tohto sna spravil v roku 1964 – a to na žiadnom menšom fóre než v špičkovej kategórii motoristického športu, F1.
Honda RA271 sa prvý raz objavila na Veľkej cene Nemecka v roku 1964 a každými pretekmi sa stále viac a viac doťahovala na konkurenciu. Zdalo sa, že v sezóne 1965 bolo viac neúspechov ako úspechov, kým Richie Ginther jazdiaci na RA272 nedosiahol naše prvé víťazstvo v Mexiku. Sotva rok po debute tímu sa Soičirovi splnil sen.
Soičiro by nikdy nesledoval veci len z úzadia, chcel vidieť na vlastné oči a cítiť, ako sa jeho sny napĺňajú
Technici našej spoločnosti Honda tvrdo pracovali, aby sme sa v šesťdesiatych rokoch minulého storočia stali špičkovými víťazmi F1.
Majster sveta John Surtees jazdil v tíme v roku 1967 a dosiahol pamätné víťazstvo na Veľkej cene Talianska – zvíťazil s novým vozidlom RA300 v prvých pretekoch. Po sezóne 1968 sa tím stiahol z motoristického športu, aby sústredil energiu na vývoj nových cestných automobilov, pričom značka Honda už bola zapísaná do siene slávy motoristického športu.
Po 15 rokoch neúčasti sme sa v roku 1983 vrátili do súťaže F1 ako dodávateľ motorov. V posledných pretekoch tejto sezóny sa Williams Honda s pilotom Keke Rosbergom umiestnila piata a o rok neskôr tento pilot vyhral naše prvé preteky v ére preplňovaných motorov. Prvý titul majstra sveta F1 sme získali s Nelsonom Piquetom v automobile Williams v roku 1987. V tom čase sme dodávali motory aj pre tím Lotus s ich špičkovým novým pilotom Ayrtonom Sennom – na Veľkej cene Británie v tom roku skončili automobily s motormi Honda na prvom, druhom, treťom a štvrtom mieste.
V roku 1988 sme začali naše partnerstvo s tímom McLaren a vyhrali sme 15 zo 16 pretekov, pričom s Ayrtonom Sennom sme získali titul. Alain Prost vyhral majstrovstvá s automobilom McLaren Honda v roku 1989, Ayrton potom priviedol naše motory k titulom v rokoch 1990 a 1991. Boli sme prakticky neporaziteľní.
Úradujúci majster sveta F1 Nelson Piquet jazdil na automobile Lotus 100T s motorom Honda počas sezóny 1988.
Víťazstvo Gerharda Bergera pre tím McLaren-Honda na Veľkej cene Austrálie v roku 1992, posledných pretekoch roka, ukončilo naše druhé obdobie v kategórii F1. V nasledujúcich sezónach sme sa v obmedzenej miera angažovali prostredníctvom nášho partnera Mugen Motorsports.
Ako sa približovalo nové storočie, uvažovali sme, že sa znovu zapojíme s naším vlastným automobilom, kým sme sa nerozhodli, že od roku 2000 budeme dodávať motory pre tím BAR. V sezóne 2004 sme sa rozbiehali a v roku 2006 tím premenovaný na Honda F1 Racing vyhral Veľkú cenu Maďarska. Práve v týchto pretekoch Jenson Button získal svoje prvé víťazstvo v kategórii F1.
Rok 2007 bol svedkom spustenia nášho programu motorov s technológiou Earth Dreams. Výsledky boli rôznorodé, ale pod inšpiratívnym vedením Rossa Brawna sme dosahovali pokrok, až kým nedošlo ku globálnemu ekonomickému otrasu. Vtedy sme opustili preteky F1, aby sme sa mohli sústrediť na kľúčové oblasti nášho podnikania.
Ross Brawn a vedúci tímu Nick Fry zostavili tím založený na ľuďoch z Brackley a s určitou podporou spoločnosti Honda dokončili vývoj nového automobilu načas, aby sa stihol začiatok sezóny 2009. Tím, ktorý sa teraz nazýva Brawn GP, si udržal služby Jensona Buttona a spolu vyhrali nielen šesť z prvých siedmich pretekov, ale zaklincovali to získaním titulu v kategórii jazdcov aj v kategórii konštruktérov.
Rýchly pohľad na naše ťažko získané víťazstvá v pretekoch spolu s úspechmi v majstrovstvách sveta jazdcov a konštruktérov.
1. obdobie 1964 – 1968 2 víťazstvá v pretekoch |
Richie GINTHER (USA) 1 John SURTEES (Spojené kráľovstvo) 1 |
||
2. obdobie 1983 – 1992 69 víťazstiev v pretekoch |
Keke ROSBERG (Fínsko) 3 Nigel MANSELL (Spojené kráľovstvo) 13 Nelson PIQUET (Brazília) 7 Ayrton SENNA (Brazília) 32 Alain PROST (Francúzsko) 11 Gerhard BERGER (Rakúsko) 3 |
||
3. obdobie 2000 – 2008 1 víťazstvo v pretekoch |
Jenson BUTTON (Spojené kráľovstvo) 1 | ||
Majstrovstvá sveta jazdcov – 5 rokov po sebe | 1987 Nelson PIQUET (Brazília) 1988 Ayrton SENNA (Brazília) 1989 Alain PROST (Francúzsko) 1990 Ayrton SENNA (Brazília) 1991 Ayrton SENNA (Brazília) |
||
Majstrovstvá sveta konštruktérov – 6 rokov po sebe | 1986 Williams Honda (FW11) 1987 Williams Honda (FW11B) 1988 McLaren Honda (MP4/4) 1989 McLaren Honda (MP4/5) 1990 McLaren Honda (MP4/5B) 1991 McLaren Honda (MP4/6) |
Honda nemôže byť dlho bez pretekania. V roku 2015 sme sa zapojili do programu F1, aby sme využili možnosť nabrať skúsenosti v novej hybridnej hi-tech ére F1, a to znovu s tímom McLaren, ktorý poskytol podvozok.
Soičiro Honda povedal, že úspech z 99 % tvoria zlyhania, a v posledných rokoch sme zažili viac výziev, než by sme si možno zaslúžili. Tento rok dodávame vybavenie a spolupracujeme s dvoma ambicióznymi pretekárskymi tímami: Tím Red Bull Scuderia AlphaTauri s Pierre Gasly a Daniilom Kvyatom jazdiacimi na modeli AT01 a tím Aston Martin Red Bull Racing s Alex Albon a Maxom Verstappenom jazdiacimi na modeli RB16.
Po otestovaní týchto výrazných a atraktívnych vozidiel v Barcelone sa naše nadšené tímy tešia na to, že sa v roku 2020 posunú na popredné miesta na štartovom rošte a dosiahnu výrazný pokrok.
„V priebehu zimy vyvinuli obe strany obrovské úsilie a dosiahli pokrok vo všetkých oblastiach.“ Christian Horner, vedúci tímu Aston Martin Red Bull Racing
„Preto je našou prioritou znížiť odstup popredných tímov, aby sme obidvom našim tímom pomohli dosahovať lepšie výsledky.“ Katsuhide Moriyama, riaditeľ oddelenia Brand and Communication Operations, Honda Motor Co., Ltd
Hovorí sa, že pretekanie šľachtí. Značke Honda určite prospieva. Všetko, čo sme sa naučili v motoristickom športe, sme vždy prenášali do našich cestných automobilov. Okruh je testovacím laboratóriom našich automobilov.
Posúvanie hraníc v pretekaní nás vedie k automobilom zajtrajška. Či vyhrávame alebo prehrávame, nikdy sa nevzdávame. Cieľová čiara je jednoducho začiatkom ďalších pretekov a posúva nás k našim snom.
Sme hrdí na svoju históriu. Prečítajte si, ako náš zakladateľ Soičiro Honda z nás urobil to, čím sme.
Získajte informácie o svete Honda, našich aktivitách v Európe a o tom, čo nás motivuje.
Kde nás ďalej zavedú naše sny? Pozrite sa, ako budú vyzerať modely Honda zajtrajška.