1. História hybridnej technológie Honda
Výroba hybridných vozidiel spoločnosti Honda v súčasnosti zaznamenáva svoju štvrtú dekádu, pričom v roku 1999 spoločnosť predstavila prvé benzínovo-elektrické hybridné vozidlo v Európe v podobe svojho revolučného modelu Insight. Odvtedy sa inžinieri značky počas 25 rokov venovali zdokonaľovaniu tohto typu pohonného ústrojenstva a jeho plody možno vidieť v súčasnom plne elektrifikovanom mainstreamovom modelovom rade – konkrétne v modeloch Jazz, Civic, HR-V, ZR-V a CR-V – všetky vybavené dvojmotorovým pohonným ústrojenstvom e:HEV. Spoločnosť Honda, poháňaná zmyslom pre zodpovednosť za zvyšovanie efektívnosti vozidla v prospech spoločnosti a za technické inovácie, ako aj snahou naďalej poskytovať svojim zákazníkom „pôžitok z jazdy“, bola vždy na čele hybridnej technológie. Od uvedenia prvej generácie modelu Civic na trh v roku 1972 sa spoločnosť Honda primárne zameriavala na benzínové motory a v tejto oblasti disponovala rozsiahlymi odbornými znalosťami, pričom proces spaľovania chudobnej zmesi výrazne znížil produkciu škodlivých emisií. Keď sa koncom 80. a začiatkom 90. rokov zvýšilo povedomie v oblasti životného prostredia, spoločnosť Honda sa pustila do výskumu využitia benzínovo-elektrickej hybridnej technológie s cieľom zostrojiť najefektívnejšie vozidlo na svete. Prvým sériovým hybridným vozidlom Hondy bol model Insight, uvedený na trh v roku 1999. Toto vozidlo vybavené unikátnym paralelným hybridným integrovaným motorovým asistenčným systémom (IMA) dosahovalo kombinovanú spotrebu paliva 3,4 l/100 km (83,1 mpg; cyklus NEDC). Za posledných 25 rokov spoločnosť Honda naďalej zdokonaľovala svoje technológie a vyvinula rôzne hybridné architektúry pre rôzne aplikácie. Okrem IMA medzi ne patrí dvojmotorový inteligentný systém Multi Mode Drive (i-MMD), ktorý je súčasťou súčasného európskeho radu e:HEV od spoločnosti Honda, a špičkový systém trojmotorového pohonu všetkých kolies Super Handling (SH-AWD) v modeloch NSX. Na ceste sa udomácnila neprekonateľná realizácia hybridných technológií spoločnosti Honda. V roku 2015, na začiatku turbo hybridnej éry, sa značka vrátila do sveta Formuly 1 ako dodávateľ motorov. Neustále zdokonaľovala svoju pohonnú jednotku a prekonala mnohé výzvy, aby si v roku 2021 vybojovala titul majstra sveta s jazdcom Maxom Verstappenom a Oracle Red Bull Racing. Od roku 1991 to bolo prvýkrát, čo poháňala držiteľa titulu v tomto športe. V rokoch 2022 a 2023, keď si tím zaistil prvenstvo medzi jazdcami aj konštruktérmi, poskytla spoločnosť Honda tímu pohonné jednotky. Najnovšie hybridy e:HEV spoločnosti Honda sú dnes dôkazom 25-ročného výskumu a vývoja a pokračujú v odkaze tých modelov, ktoré tu boli predtým – poskytujú pôsobivý výkon a odozvu pri zachovaní plynulého výkonu a vynikajúcej účinnosti bez kompromisov pri „pôžitku z jazdy“.
2. INSIGHT (1999)
Honda Insight je skutočným priekopníkom, ako vôbec prvé vozidlo s hybridným benzínovo-elektrickým pohonom, ktoré bolo uvedené na trh v Európe. Elegantné dvojmiestne kupé s najmodernejším pohonným ústrojenstvom, neuveriteľne nízkou pohotovostnou hmotnosťou a výnimočným aerodynamickým dizajnom bolo jedným z najúspornejších modelov na svete s kombinovanou spotrebou 3,4 l/100 km. (83,1 mpg). Za pohonom tohto špičkového kupé stálo hybridné pohonné ústrojenstvo Honda s integrovaným motorovým asistentom (IMA), ktorý udával trend pre mnohých, a vďaka ktorému toto vozidlo zaznamenalo najlepšiu palivovú účinnosť a neuveriteľne nízke emisie. Zahalený do ľahkej a pevnej hliníkovej karosérie navrhnutej tak, aby dosahovala jeden z najnižších koeficientov odporu vzduchu zo všetkých sériových vozidiel, tento model kĺzal vzduchom s minimálnym odporom vetra. Srdcom modelu Insight bol jeden z najľahších 1,0-litrových 3-valcových benzínových motorov, aké boli kedy vyrobené. Využíval pokročilú technológiu spaľovania chudobnej zmesi, komponenty s nízkym trením a ľahké materiály. Ultratenký (60 mm) jednosmerný bezkomutátorový motor bol pripojený priamo ku kľukovému hriadeľu vnútorného spaľovacieho motora (ICE) a bol ovládaný päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Napájanie zabezpečovala 144 V nikel-metal-hydridová (Ni-MH) batéria (s hmotnosťou iba 20 kg) namontovaná pod podlahou batožinového priestoru. Elektrický motor pri zrýchľovaní zvýšil výkon motora na úroveň ekvivalentného 1,5-litrového benzínového motora a pri spomaľovaní fungoval ako generátor na dobíjanie batérií. Okrem toho bol motor vybavený aj systémom stop-štart, ktorý pri zastavení modelu Insight vypol motor, a automaticky ho znova naštartoval pri zaradení prvého prevodového stupňa. Pri dizajne modelu Insight bol prioritou nízky aerodynamický odpor. Vyznačoval sa aerodynamickým nosom, nízkou výškou a dlhou skosenou strechou, úzkym zadným rozchodom, lemami zadných kolies a plochým spodkom, vďaka čomu má model Insight koeficient aerodynamického odporu (Cd) rovnajúci sa len 0,25. Spoločnosť Honda bola priekopníkom v používaní hliníkovej konštrukcie karosérie v pôvodnom športovom vozidle NSX (1990) a nadobudnuté skúsenosti využila pri modeli Insight. Vďaka kombinácii extrudovaných, lisovaných a tlakovo liatych hliníkových komponentov vážil o 40 percent menej ako porovnateľná oceľová konštrukcia. Hliník bol použitý aj na vonkajšie panely, okrem predných blatníkov a spodkov zadných kolies, ktoré boli vyrobené z recyklovateľného plastového kompozitu. To vyústilo do celkovej pohotovostnej hmotnosti 835 kg (852 kg vrátane klimatizácie). Keď bol v roku 1999 model Insight predstavený, bol jedným z najpokročilejších vozidiel na cestách a počas jeho vývoja bolo zaregistrovaných viac ako 300 patentov – viac ako 60 na motor a systém IMA, navyše viac ako 120 na elektronickú riadiacu jednotku výkonu (PCU) a konštrukciu karosérie. • Výkon/krútiaci moment: 76 PS/12 7Nm • Zrýchlenie (0 – 100 km/h, 0 – 62 mph): 12,0 sekúnd • Najvyššia rýchlosť: 180 km/h (112 mph) • Úspora paliva (NEDC) (l/100 km)/CO2: 83,1 mpg (3,4)/80g/km • Pohotovostná hmotnosť: 835 kg
3. CR-Z (2010)
Model Honda CR-Z, ktorý kombinuje výhody čistého a efektívneho benzínového elektrického hybridného hnacieho ústrojenstva so štýlovou kupé karosériou, bol pri svojom uvedení na trh v roku 2010 pokračovateľom priekopníckej tradície značky prinášať potešenie z jazdy a najvyššiu efektivitu vo svojej triede. V podobe svojich kompaktných rozmerov, ľahkej konštrukcie a aerodynamického dizajnu bol model CR-Z revolučným nasledovníkom pôvodného modelu Insight. Na základe skúseností získaných z modelu Insight a dvoch generácií modelu Civic Hybrid bol model CR-Z vybavený odborne vyvinutou verziou pokročilého benzínovo-elektrického pohonu Honda Integrated Motor Assist (IMA), ktorý poskytovala ešte vyšší výkon. Bol tiež vybavený šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, čo bola v tom čase svetová novinka v hybridných vozidlách. Model CR-Z bol tiež vybavený 3-režimovým systémom pohonu, unikátnou funkciou, ktorá umožňovala vodičovi vybrať si medzi tromi jazdnými režimami (NORMAL, ECON a SPORT), pričom v každom z nich sa upravovala odozva plynu, riadenia, klimatizácie a úroveň asistencie poskytovanej systémom IMA. Táto starostlivo kalibrovaná zostava umožňovala vodičovi prispôsobiť nastavenia vozidla tak, aby si vychutnal svoju obľúbenú cestu, maximalizoval hospodárnosť alebo dosiahol rovnováhu medzi oboma. Výkon zabezpečoval 1,5-litrový, 16-ventilový benzínový motor s výkonom 114 PS, ktorý vodičovi poskytoval potešenie zo svojho oduševneného zvuku motora, ochoty zvyšovať otáčky a širokého rozloženia krútiaceho momentu, pričom poskytoval vynikajúcu spotrebu paliva a kládol veľký dôraz na pôžitok vodiča z jazdy. Spaľovací motor (ICE) tiež využíval najmodernejší systém i-VTEC z dielne spoločnosti Honda, ktorý dokázal meniť časovanie ventilov motora, aby sa znížili emisie a zlepšila spotreba paliva pri nízkych otáčkach, no zvýšil výkon pri použití vysokých otáčok. Medzi ICE a šesťstupňovú prevodovku bol vložený elektromotor s výkonom 14 PS, ktorý pri nízkych až stredných otáčkach poskytoval pôsobivý krútiaci moment 78 Nm na zabezpečenie okamžitej reakcie na plyn a výkon väčšej 1,8-litrovej jednotky. Batéria v CR-Z bola 100,8-voltová niklovo-metalhydridová jednotka namontovaná pod podlahou batožinového priestoru a predstavovala vynikajúcu rovnováhu medzi výkonom, spoľahlivosťou, bezpečnosťou a cenou. Dôležitým faktorom pri vývoji modelu CR-Z bol podvozok, pričom kľúčovou súčasťou návrhu bol pôžitok vodiča. Široký rozchod a podvozok s krátkym rázvorom pre agilné a citlivé ovládanie podporili športový vzhľad kupé v podobe pútavého a zábavného ovládania. Uhladený dizajn modelu CR-Z pripomínal legendárne kupé CRX s deleným zadným oknom a plytko sa zvažujúcou strechou, ktoré kombinoval s komplexnými krivkami a hlboko lemovanými panelmi. Vnútro vozidla sa vyznačovalo prístrojovou doskou so zreteľom na vodiča s pútavým 3D prístrojovým panelom a praktickým usporiadaním sedadiel 2+2. • Výkon/krútiaci moment: 124 PS/174 Nm • Zrýchlenie (0 – 100 km/h, 0 – 62 mph): 9,1 sekúnd • Najvyššia rýchlosť: 200 km/h (112 mph) • Úspora paliva (NEDC) (l/100 km)/CO2: 56,5 mpg (5,0)/117g/km • Pohotovostná hmotnosť: 1 198 kg
4. NSX (2016)
Keď bol v roku 2016 model NSX uvedený na trh, bol špičkou v oblasti hybridnej technológie spoločnosti Honda vďaka revolučnému systému pohonu všetkých kolies Super Handling (SH-AWD). Tento pokrokový hybridný systém integroval elektrické aj tradičné zdroje energie pohonu, aby poskytoval vynikajúci dynamický výkon. Srdcom hybridného hnacieho ústrojenstva modelu NSX bol na mieru vyrobený motor V6 s dvoma turbodúchadlami uložený v strede, doplnený o úplne novú deväťstupňovú dvojitú prevodovku (9DCT) a motor Direct Drive, tvoriaci zadnú pohonnú jednotku. Táto zostava bola vylepšená prednou jednotkou Twin Motor Unit (TMU) s dvoma elektromotormi, ktoré nezávisle poháňali ľavé a pravé predné koleso, čím zaisťovali takmer okamžité zrýchlenie a vynikajúcu ovládateľnosť. Systém prívodu energie vozidla NSX zaisťoval plynulú integráciu elektrického a spaľovacieho zdroja energie. 3,5-litrový motor V6 s dvojitým turbodúchadlom v spojení s elektromotormi poskytoval celkový špičkový výkon 581 PS, zatiaľ čo 9 stupňová DCT prevodovka tento výkon vylepšila svojou schopnosťou bezproblémového radenia na vyšší a nižší prevodový stupeň. Prevodovka mohla fungovať v automatickom režime výberom najvhodnejšieho prevodového stupňa alebo v manuálnom režime pomocou lopatiek na volante. Súčasťou modelu NSX bolo aj ovládanie režimu spustenia, ktoré po aktivácii zabezpečilo perfektne prevedený štart vozidla využitím špičkového výkonu z TMU a motora V6 s dvoma turbodúchadlami. Brzdenie vozidla NSX riadil systém novej generácie, ktorý integroval mechanické trecie brzdy s elektro-servo ovládaním a rekuperačným brzdovým systémom. Táto kombinácia poskytovala výnimočnú odozvu brzdového pedála a predvídateľný výkon za takmer všetkých jazdných podmienok. Rekuperačný brzdový systém začal fungovať hneď po uvoľnení plynu, čím sa maximalizovala rekuperácia energie a zlepšilo sa dobíjanie batérie pri bežnej jazde. Športový hybridný systém SH-AWD modelu NSX využíval funkciu „Direct Yaw Control“ zameranú na využitie okamžitých schopností krútiaceho momentu TMU, čím sa vytvoril priamy otočný moment pri akejkoľvek rýchlosti, či už pri napájaní alebo pri manévroch ubratia plynu. Toto sofistikované ovládanie umožnilo presné a okamžité úpravy, zlepšilo stabilitu a ovládateľnosť v rôznych jazdných situáciách. Pri zrýchľovaní poskytovali tri elektromotory – Direct Drive Motor a predný TMU – okamžitú odozvu krútiaceho momentu. Počas brzdenia model NSX kombinoval mechanický a rekuperačný brzdový systém. Poskytoval tak silný výkon bez slabnutia pri súčasnom nabíjaní lítium-iónovej hybridnej batérie. Presnosť v zákrutách sa výrazne zlepšila vďaka spolupráci TMU a systému asistenta stability vozidla (VSA). TMU dynamicky riadil krútiaci moment predných kolies na vytvorenie momentu otáčania s dodatočnou stabilitou poskytovanou systémom VSA a asistentom agilnej manipulácie (AHA). Táto koordinácia zvýšila dôveru vodiča a výkon vozidla, pričom z vozidla vyťažila viac ako tradičné systémy. Celkovo možno povedať, že hybridná technológia vozidla Honda NSX nielenže posunula hranice výkonu a ovládateľnosti, ale kládla dôraz aj na efektivitu a udržateľnosť z hľadiska životného prostredia. Táto integrácia hybridného pohonu v supervozidle stanovila nový štandard pre automobilový priemysel a spojila to najlepšie z oboch svetov. • Výkon/krútiaci moment: 581 PS/646 Nm • Zrýchlenie (0 – 100 km/h, 0 – 62 mph): 3,3 sekundy • Najvyššia rýchlosť: 308 km/h (112 mph) • Úspora paliva (NEDC) (l/100/km)/CO2: 28,2 mpg (10,0)/228g/km • Pohotovostná hmotnosť: 1 776 kg
5. CIVIC (2022)
Model Civic, prvýkrát predstavený v roku 1972, Honda vždy definovala ako „auto pre ľudí celého sveta“. Teraz, na základe 50-ročného dedičstva a vyše 27,5 milióna predaných kusov v 170 krajinách, predstavuje 11. generácia modelu Civic modernú evolúciu charakteristických tvarov tohto modelu a odráža tichý, elegantný dizajn, ktorý sme videli u novších modelov Honda uvedených v Európe. Civic 11. generácie je po siedmej (2003) a ôsmej (2006) generácii celkovo tretím modelom s hybridným pohonom. Srdcom hybridného systému nového modelu Civic je hnacia sústava e:HEV, ktorá zahŕňa 2,0-litrový zážihový motor s priamym vstrekovaním v Atkinsonovom cykle, dva kompaktné, ale výkonné elektromotory, vysokovýkonnú lítium-iónovú batériu, novú jednotku Power Control a inteligentnú napájaciu jednotku. Tento systém spoločne produkuje celkový výkon 135 kW a krútiaci moment 315 Nm, vďaka čomu model Civic dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h (62 mph) len za 7,8 sekundy. Táto hybridná technológia, ktorej vývoj prebiehal posledných 25 rokov, je príkladom záväzku spoločnosti Honda vytvoriť pohonnú jednotku, ktorá spája okamžitú odozvu elektromotora s predĺženým dojazdom a kultivovanosťou benzínového motora. Vozidlo dosahuje emisie CO₂ už na úrovni 109 g/km a spotrebu paliva 4,7 l/100 km podľa cyklu WLTP. Túto účinnosť čiastočne zabezpečuje špičková tepelná účinnosť motora 41 %. Hnacie ústrojenstvo modelu Civic plynule funguje v rôznych jazdných režimoch – EV Drive, Hybrid Drive a Engine Drive – bez potreby zásahu vodiča. V mestskom prostredí vozidlo využíva predovšetkým režim EV Drive, ktorý generuje nulové emisie a využíva citlivé charakteristiky elektrického pohonu. Na dosiahnutie vyššieho zrýchlenia sa systém prepne na hybridný pohon, pričom na pohon využíva elektromotor, zatiaľ čo benzínový motor vyrába elektrinu. Na diaľniciach sa dostáva do popredia režim Engine Drive, čo umožňuje benzínovému motoru poháňať vozidlo priamo s minimálnymi stratami a v prípade potreby ho podporuje elektromotor. Tento režim sa pri vysokých rýchlostiach prepne späť na Hybrid Drive, aby sa maximalizoval výkon. Vo všetkých jazdných situáciách systém zachytáva a recykluje energiu bŕzd a spomaľovania, čím zvyšuje celkovú účinnosť, najmä v premávke typu „stop-and-go“. Najnovšia iterácia modelu Civic sa tiež vyznačuje vylepšeným znížením vibrácií vďaka kľukovému hriadeľu s vysokou tuhosťou a sekundárnemu vyvažovaciemu hriadeľu, čo zaisťuje plynulejší pohon. • Výkon/krútiaci moment: 135 kW/315 Nm • Zrýchlenie (0 – 100 km/h, 0 – 62 mph): 7,8 sekúnd • Najvyššia rýchlosť: 180 km/h (112 mph) • Úspora paliva (WLTP) (l/100/km)/CO2: 60,1 (4,7)/108g/km • Pohotovostná hmotnosť: 1 517 kg
6. ZR-V (2023)
Najnovšie modelové označenie vozidla spoločnosti Honda, model ZR-V, je štýlové a výkonné SUV segmentu C, ktoré premosťuje priepasť medzi HR-V a CR-V a ponúka jedinečnú kombináciu sofistikovaného štýlu, vysokokvalitného interiéru a vzrušujúcej, no pohodlnej jazdy. Príťažlivosť modelu ZR-V tkvie v mimoriadne oceňovanom hybridnom pohone e:HEV od spoločnosti Honda, ktorý spája výnimočný výkon a efektivitu, vďaka čomu sa hodí na všetky typy vozoviek, od diaľnic až po vidiecke cesty. Model ZR-V je vybavený prepracovaným 2,0-litrovým štvorvalcovým motorom s priamym vstrekovaním, ktorý spolupracuje s dvoma elektromotormi a poskytuje vzrušujúci výkon porovnateľný so športovými hatchbackmi. Hybridný systém umožňuje plynulý prechod medzi režimami EV, Hybrid a Engine Drive bez zásahu vodiča, čím sa optimalizuje výkon a spotreba paliva. V mestskom prostredí pracuje vozidlo ZR-V primárne v režime EV Drive, ktorý produkuje nulové emisie a zároveň využíva citlivý charakter elektrickej jazdy. Pri výraznejšom zrýchlení systém prepne na hybridný režim, pričom na pohon využíva elektromotor, zatiaľ čo spaľovací motor generuje elektrickú energiu. Pri konštantne vysokých rýchlostiach vozidlo funguje v režime Engine Drive, poháňa ho priamo benzínový motor, podľa potreby s pomocou elektromotora. Tento systém zaisťuje pozoruhodnú efektívnosť v reálnom svete s emisiami CO2 od 130 g/km a spotrebou paliva 5,7 l/100 km (v kombinácii WLTP). Model ZR-V obsahuje vysokovýkonnú lítium-iónovú batériu, kompaktnú a efektívnu jednotku riadenia výkonu (PCU) a 2,0-litrový zážihový motor s Atkinsonovým cyklom s priamym vstrekovaním. Hybridný systém poskytuje celkový výkon 135 kW a krútiaci moment 315 Nm, čo umožňuje modelu ZR-V zrýchliť z 0 na 100 km/h (62 mph) len za 7,8 sekúnd. Súčasťou pokročilého hnacieho ústrojenstva je aj lineárne ovládanie radenia, ktoré zlepšuje zážitok z jazdy zosúladením zvuku motora so zrýchlením, čím sa zvyšuje pocit istoty. Model ZR-V je tiež vybavený pokročilým balíkom technológií Honda SENSING, ktoré zaisťujú vysokú úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Jeho súčasťou je komplexný systém airbagov, pôsobivý všestranný výkon pri kolíziách a funkcie navrhnuté na podporu viditeľnosti a zlepšenie aerodynamického výkonu. • Výkon/krútiaci moment: 135 kW/315 Nm • Zrýchlenie (0 – 100 km/h, 0 – 62 mph): 7,8 sekúnd • Najvyššia rýchlosť: 173 km/h (107 mph) • Úspora paliva (WLTP) (l/100/km)/ CO2: 49,6 mpg (5,7)/130g/km • Pohotovostná hmotnosť: 1 589 kg
7. História hybridných modelov Honda Honda
Nasleduje zoznam hybridných modelov spoločnosti Honda uvedených na európsky trh za posledných 25 rokov:
• Insight IMA (1999)
• Civic IMA (2003)
• Civic Hybrid (2006)
• Insight (2009)
• CR-Z (2010)
• Jazz Hybrid (2011)
• NSX (2016)
• CR-V Hybrid (2018)
• Jazz e:HEV (2020)
• HR-V e:HEV (2021)
• Civic e:HEV (2022)
• ZR-V (2023)
• CR-V e:HEV / e:PHEV (2023)